Допомоги
Допомога у зв’язку з вагітністю та пологах
Відповідно до ст. 7 Закону України “Про Державну допомогу сім’ям з дітьми” право на державну допомогу у зв’язку з вагітністю та пологах мають вагітні жінки (у тому числі неповнолітні), які не застраховані в системі загальнообов’язкового державного страхування, а саме:
- жінки з числа військовослужбовців Збройних сил, Державної прикордонної служби, СБУ;
- жінки, звільнені з роботи у зв’язку з ліквідацією підприємства, установи та організації незалежно від форми власності;
- жінки, зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні;
- аспірантки, докторантки, студентки вищих навчальних закладів 1-4 рівня акредитації та професійно-технічних навчальних закладів;
- непрацюючі жінки;
- жінки, зареєстровані як суб’єкт підприємницької діяльності, які не сплачують страхові внески до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Розмір допомоги для непрацюючих 25 відсотків розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для працездатної особи з розрахунку на місяць: 757,00 грн.
Розмір допомоги жінкам, зареєстрованим в центрі зайнятості як безробітні, призначається виплата передбачена частиною 2 ст. 23, ст. 33 в розмірі 1800,00 грн на місяць; частиною 1 ст. 23, частиною 1 ст.33 в розмірі 2500,00 грн на місяць.
Для призначення допомоги у зв’язку з вагітністю та пологах подаються:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Паспорт. У разі подання паспорт зразка 2016 року (ID-картки), додається довідка про реєстрацію місця проживання.
- Довідка про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Довідка, видана лікувально-профілактичним закладом, за формою № 147/о.
- В залежності від випадку:
- довідка з основного місця навчання про те, що жінка навчається – для студентів;
- довідка ліквідаційної комісії про те, що жінка звільнена з роботи у зв’язку з ліквідацією підприємства, установи та організації – для жінок, звільнених з роботи;
- довідка центру зайнятості про те, що жінка зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна – для жінок, які перебувають на обліку в центрі зайнятості;
- рішення про усиновлення чи встановлення опіки – для осіб, які усиновили чи взяли під опіку дитину протягом двох місяців з дня її народження;
- трудова книжки.
- довідка центру зайнятості, у разі відсутності трудової книжки.
Заява та документи, необхідні для призначення державної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, подаються у разі можливості в електронній формі через вебпортал електронних послуг, мобільний додаток Пенсійного фонду України або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія) або засобами Соціального вебпорталу електронних послуг Мінсоцполітики з накладенням кваліфікованого електронного підпису або у паперовій формі за особистим зверненням –до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи ЦНАП.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Допомога при народженні дитини
Відповідно до ст. 10-12 Закону України “Про Державну допомогу сім’ям з дітьми” право на допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, усиновителю чи опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.
Допомога призначається за умови , якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини .
Станом на 01.01.2025 допомога при народженні дитини надається у розмірі – 41280 грн. Виплата допомоги здійснюється одноразово при народженні дитини – 10320 грн, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців – 860,00 грн.
Для призначення допомоги при народженні дитини подають такі документи:
- Заява одного з батьків (опікуна) встановленого зразка.
- Копія свідоцтва про народження дитини (з пред’явленням оригіналу).
- Копія рішення про встановлення опіки (для опікунів).
- Видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України – у разі народження дитини під час тимчасового перебування за межами України.
- Копії сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- У разі подання документів за фактичним місцем проживання, надається інформація щодо підтвердження факту проживання в Рівненській міській територіальній громаді.
- Заява про згоду на обробку персональних даних всіх членів сім’ї.
ВАЖЛИВО! У період дії воєнного стану для призначення допомоги при народженні дитини один із батьків (опікун), який тимчасово перебуває за межами України (крім осіб, які перебувають на території держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України), надсилає до органу соціального захисту населення за своїм зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заяву та видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини.
Заява та документи, необхідні для призначення державної допомоги при народженні дитини, подаються:
- до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне та ЦНАП самостійно;
- в електронній формі через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи;
- в межах надання комплексної електронної публічної послуги послуги “є Малятко” .
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Допомога на дітей одиноким матерям
Відповідно до статті 18-1 Закону України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми” право на допомогу на дітей мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновителі, якщо у свідоцтві про народження дитини (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку державним органом реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері ( батька, усиновителя ) дитини.
Право на допомогу на дітей одиноким матерям мають вдова та вдівець з дітьми, мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, шлюб між якими було розірвано до дня смерті, які не одержують на них пенсію в разі втрати годувальника або соціальну пенсію.
Допомога на дітей одинокім матерям виплачується у розмірі, що дорівнює різниці між 100% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Попередні шість місяців становлять шість місяців, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі – період, за який враховується дохід).
— до 6 років – 2563,00 грн.;
— від 6 до 18 років – 3196,00 грн.;
— від 18 до 23 років – 3028,00 грн.;
Для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подають такі документи:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Паспорт. У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Довідка про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (в декларації зазначається інформація про склад сім’ї заявника).
- Довідки про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
- Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документ про народження, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.
- Свідоцтво про народження дитини.
- Усиновлювачі подають також рішення про усиновлення.
- Мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, які не одержують на них пенсію в разі втрати годувальника або соціальну пенсію, подають свідоцтво про смерть одного з подружжя та довідку про те, що вони не одержують на дітей зазначені пенсії.
- Якщо одинока мати народила дитину за межами України і не може подати документ, який підтверджує той факт, що вона є одинокою матір’ю, рішення про призначення їй цієї допомоги приймається УПСЗН на підставі висновку про початкову оцінку потреб дитини та сім’ї, наданого центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді із зазначенням інформації про факт проживання дитини з матір’ю, і документа про народження дитини легалізованого в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
- Довідка навчального закладу (у випадку навчання дітей за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років).
- Якщо у складі сім’ї є особа з інвалідністю, яка потребує постійного стороннього догляду – висновок ЛКК про потребу у постійному сторонньому догляді.
- Паспорт (ID-картка), та довідки про реєстрацію місця проживання для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Довідка про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Трудової книжки, у разі звільнення.
- У випадку відсутності трудової книжки, довідку з центру зайнятості.
- Заява про згоду на обробку персональних даних всіх членів сім’ї, про доходи, майно, необхідних для призначення допомоги.
- У разі подання документів за фактичним місцем проживання, надається інформація щодо підтвердження факту проживання в Рівненській міській територіальній громаді.
Інформація про склад сім’ї заявника зазначається в декларації.
Вдови та вдівці подають копію свідоцтва про смерть одного з подружжя та довідку про те, що вони не одержують на дітей пенсію в разі втрати годувальника або соціальну пенсію.
Допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо:
- Середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні розрахунковий період перевищує 100 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
- Неподання в повному обсязі документів необхідних для призначення допомоги в строки, встановлені законом.
- Виявлення в поданих документах недостовірної інформації.
- Заява подана особою, яка не має права на призначення допомоги.
- У складі сім’ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених в абзацах дванадцятому – шістнадцятому пункту 35*2).
- Особи, які входять до складу сім’ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України“Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування), безготівкової та/або готівкової іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних та/або освітніх послуг), а також банківських металів на суму, яка на дату купівлі перевищує 50 тис. гривень.
- Особи, які входять до складу сім’ї, протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям здійснили на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. грн.: платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об’єктів спадщини та дарування); внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації; благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів); надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики.
- У власності сім’ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території в Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири), за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505.
- У власності сім’ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа). При цьому не враховуються транспортні засоби, отримані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через органи соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками – вихователями дитячих будинків сімейного типу.
Заява та документи, необхідні для призначення державної допомоги на дитину одинокій матері подаються:
- до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи ЦНАП за особистим зверненням;
- у разі можливості в електронній формі через вебпортал електронних послуг, мобільний додаток Пенсійного фонду України або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія) або засобами Соціального вебпорталу електронних послуг Мінсоцполітики з накладенням кваліфікованого електронного підпису.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування
Відповідно до статті 16 Закону України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми” допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, визначеним в установленому порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування.
Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, – 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Максимальний розмір становить:
– до 6-ти років – 6407,50 грн.;
– від 6-ти до 18 років – 7990,00 грн.;
– на дітей з інвалідністю до 6 років – 8970,50 грн.;
– на дітей з інвалідністю від 6 до 18 років – 11186,00 грн.;
Якщо на дитину (дитину з інвалідністю) виплачуються призначені в установленому порядку пенсія, аліменти, стипендія, державна допомога (крім державної соціальної допомоги, що виплачується на дітей з інвалідністю відповідно до законодавства), розмір допомоги на дитину, над якою встановлено опіку чи піклування, визначається як різниця між 2,5 розміру прожиткового мінімуму (для дитини з інвалідністю, над якою встановлено опіку чи піклування, – 3,5 розміру прожиткового мінімуму) для дитини відповідного віку та розміром призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги. При цьому розмір призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги враховується як середньомісячний розмір зазначених виплат, отриманих на дитину за попередні 12 календарних місяців.
Для одержання допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування подаються такі документи:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Паспорт. У разі подання паспорт зразка 2016 року (ID-картка), додається копія довідка про реєстрацію місця проживання.
- Довідка про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Рішення органу опіки та піклування або суду про встановлення опіки чи піклування над дитиною-сиротою або дитиною, позбавленою батьківського піклування.
- Свідоцтва про народження дитини.
- Довідка з місця навчання дитини.
- Довідка про реєстрацію місця проживання опікуна (піклувальника).
- Довідка про реєстрацію місця проживання дитини.
- Довідки про місячні розміри пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги, що одержує на дитину опікун чи піклувальник (у разі одержання пенсії на дитину органи соціального захисту населення використовують відомості про розмір пенсії, що надійшли від органів Пенсійного фонду України на електронних носіях інформації).
- Медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданий в установленому МОЗ порядку.
- Письмова заява опікуна чи піклувальника про одержання (неодержання) аліментів – у разі неможливості одержання довідки про розмір аліментів від органів державної виконавчої служби, розташованих на тимчасово окупованій території України та в районі проведення антитерористичної операції.
- Паспорт (ID-картка), та довідка про реєстрацію місця проживання для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) для дітей, яким виповнилось 14 років.
- У разі подання документів за фактичним місцем проживання, надається інформація щодо підтвердження факту проживання в Рівненській міській територіальній громаді.
- Заява про згоду на обробку персональних даних всіх членів сім’ї, про доходи, майно, необхідних для призначення допомоги.
Заява та документи, необхідні для призначення державної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, подаються:
- до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи ЦНАП за особистим зверненням;
- у разі можливості в електронній формі через вебпортал електронних послуг, мобільний додаток Пенсійного фонду України або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія) або засобами Соціального вебпорталу електронних послуг Мінсоцполітики з накладенням кваліфікованого електронного підпису.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів
Тимчасова допомога призначається у разі, коли: відомості про одного з батьків (платника аліментів), які внесено до Єдиного реєстру боржників у зв’язку з несплатою ним аліментів; стосовно одного з батьків здійснюється кримінальне провадження або він перебуває на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, якого визнано в установленому порядку недієздатним, а також перебуває на строковій військовій службі; місце проживання (перебування) одного з батьків не встановлено. Тимчасова допомога призначається дитині віком до 18 років.
Тимчасова допомога призначається з урахуванням матеріального стану сім’ї, в якій виховується дитина, в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Для призначення тимчасової допомоги одержувач подає:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Копії сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Копію свідоцтва про народження дитини.
- Залежно від підстав, на яких призначається, додатково подаються:
- рішення суду (виконавчий лист) про стягнення з одного з батьків аліментів на дитину;
- довідка державної виконавчої служби, що підтверджує факт несплати аліментів одним з батьків протягом шести місяців, що передують місяцю звернення;
- довідка відповідної установи про здійснення стосовно одного з батьків кримінального провадження або про його перебування на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, визнання його в установленому порядку недієздатним, а також перебування на строковій військовій службі;
- повідомлення органу внутрішніх справ про те, що місце проживання (перебування) одного з батьків дитини не встановлено
- Декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (в декларації зазначається інформація про склад сім’ї заявника).
- Довідки про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
- Заява про згоду на обробку персональних даних всіх членів сім’ї, про доходи, майно, необхідних для призначення допомоги.
Тимчасова допомога не призначається, якщо:
- Дитина перебуває під опікою чи піклуванням або на повному державному утриманні.
- Відсутні відомості про одного з батьків (платника аліментів) у Єдиному реєстрі боржників.
- Середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців перевищує 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
- Подання документів до заяви не в повному обсязі;
- Виявлення в поданих документах недостовірної інформації.
- Заява подана особою, яка не має права на призначення тимчасової допомоги.
Відповідальність за достовірність наданої інформації щодо неодержання аліментів або щодо їх розміру покладається на одного з батьків. У разі поновлення виплати аліментів один з батьків зобов’язаний в триденний строк письмово повідомити про це органу соціального захисту населення для припинення виплати (перерахунку) раніше призначеної тимчасової допомоги.
Заява та документи, необхідні для призначення тимчасової допомоги, подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно;
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям
Державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім’ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім’ї.
Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім’ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім’ї.
Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім’ї ― обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім’ї, одержаний ними протягом шести місяців.
Попередні шість місяців становлять шість місяців, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги.
У сукупному доході для визначення права на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям враховується грошовий еквівалент пільг за спожиті житлово-комунальні послуги.
До стабілізації економічного становища в Україні прожитковий мінімум для сім’ї та розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей державного бюджету і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Згідно Закону України ”Про Державний бюджет України на 2025 рік” Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України ”Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям ” встановлюється для:
- працездатних осіб у сумі 1816,80 грн;
- непрацездатних осіб та інвалідів – 2361,00 грн;
- для дітей віком до 6 років – 3716,35 грн.;
- для дітей віком від 6 до 18 років – 4634,20 грн.,
- для дітей віком від 18 до 23 років ( за умови навчання) – 4390,60 грн.
Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати розміру прожиткового мінімуму для малозабезпеченої сім’ї.
Для призначення допомоги подаються документи:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Копії сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Копія свідоцтва про народження дитини.
- Декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (в декларації зазначається інформація про склад сім’ї заявника).
- Довідки про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
- Довідка навчального закладу (у випадку навчання дітей за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років).
- Якщо у складі сім’ї є особа з інвалідністю, яка потребує постійного стороннього догляду – висновок ЛКК про потребу у постійному сторонньому догляді.
- Копії (ID-картки), та копія довідки про реєстрацію місця проживання для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Заява про згоду на обробку персональних даних всіх членів сім’ї, про доходи, майно, необхідних для призначення допомоги.
Державна соціальна допомога не призначається, якщо:
- У складі сім’ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 Порядку).
Допомога у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:
– сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців;
– доглядали за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку;
– доглядали за дітьми, хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, за дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідності;
– доглядали за особою з інвалідністю І або ІІ групи внаслідок психічного розладу;
– доглядали за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за особами, які досягли 80-річного віку;
– надавали соціальні послуги з догляду відповідно до законодавства.
- Особи, які входять до складу малозабезпеченої сім’ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням допомоги здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати перевищує 50 тис. гривень.
- У власності малозабезпеченої сім’ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень.
- У власності малозабезпеченої сім’ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).
При цьому не враховуються транспортні засоби, отримані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через органи соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками – вихователями дитячих будинків сімейного типу.
- Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім’ї за попередні розрахунковий період перевищує прожитковий мінімум для сім’ї.
- Неподання в повному обсязі документів необхідних для призначення допомоги в строки, встановлені законом.
- Виявлення в поданих документах недостовірної інформації.
- Заява подана особою, яка не має права на призначення допомоги.
Заява та документи, необхідні для призначення тимчасової допомоги, подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Умови оформлення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям для внутрішньо переміщеним особам
Родини, які повернулись з-за кордону, ще не встигли працевлаштуватися і не мають джерел доходів можуть оформити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям.
Відповідні зміни до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям внесені постановою КМУ від 26.01.2024 № 94.
За правилами призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям, що діяли раніше, ця допомога не призначалася у разі коли в родині були працездатні особи, які не працювали, не навчалися, не служили, не перебували на обліку в центрі зайнятості більше ніж 3 місяці або за них не сплачувався ЄСВ протягом 3-х місяців у періоді за який враховуються доходи. Особливо у цій ситуації не мали підтримки від держави родини внутрішньо переміщених осіб, які внаслідок зміни місця проживання втратили роботу, а також ті, які повернулися в Україну після тривалого перебування за кордоном.
Тож, з 1 березня 2024 року, на період воєнного стану, допомога призначається на 6 місяців:
- для сімей із числа ВПО, які внаслідок переміщення не працювали або не сплачували ЄСВ протягом часу, за який враховуються доходи
- для сімей, що повернулись в Україну після тривалого (понад 90 днів поспіль) перебування за кордоном, не перебувають на обліку як ВПО і якщо в таких сім’ях є працездатні непрацюючі особи, які не сплачували ЄСВ, – звернутися у такому випадку можна не раніше ніж через 15 робочих днів після повернення.
Водночас, виплата допомоги малозабезпеченим сім’ям поєднується з заходами для стимулювання до працевлаштування непрацюючих осіб. Якщо в сім’ї є декілька непрацюючих осіб, то такі особи протягом двох місяців із дня призначення допомоги повинні сприяти своїй зайнятості – працевлаштуватися, зареєструватися підприємцем чи безробітним, тощо. Серед заходів стимулювання є також перебування на обліку в службі зайнятості для отримання ваучера на навчання.
Якщо особа не здійснила заходи щодо сприяння зайнятості, виплата допомоги припиняється після закінчення двомісячного строку.
Вимога щодо працевлаштування НЕ ЗАСТОСОВУЄТЬЯ до одного отримувача допомоги з сім’ї, якщо така сім’я:
- проживає на територіях бойових дій і ця працездатна особа доглядає за дитиною до 14 років або дитиною з інвалідністю до 18 років, особою з інвалідністю, або особою, старше 80 років;
- проживає на території, для якої бойові дії завершені чи території, що не включена до Переліку Мінреінтеграції, але у закладах дошкільної освіти чи закладах загальної середньої освіти, що розташовані у територіальній громаді, в якій проживає сім’я, відсутні місця або навчання повністю або частково проводиться в режимі онлайн.
Нагадаємо, допомога малозабезпеченим сім’ям призначається тим сім’ям, у яких сукупний розмір доходів не перевищує рівень забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї. Тобто її розмір розраховується, як різниця між рівнем забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї та її середньомісячним сукупним доходом.
З січня 2025 року рівень забезпечення прожиткового мінімуму становить:
- для працездатних осіб – 55% прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб (1665,40 гривень);
- для дітей – 140% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (до 6 років – 3 588,20 гривень, від 6 до 18 років – 4474,40 гривень);
- для осіб, які втратили працездатність – 100% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (2 361 гривень).
Соціальна послуга “Відшкодування вартості послуги по догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня”
Відшкодування вартості послуги «муніципальна няня» є щомісячною адресною компенсаційною виплатою заявнику послуги «муніципальна няня» за здійснення догляду за дитиною протягом місяця.
Муніципальна няня – будь-яка фізична особа – підприємець (КВЕД 97.00 та/або КВЕД 88.91) чи юридична особа (КВЕД 78.20 та/або КВЕД 85.10), яка надає послугу з догляду за дітьми та з якою укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років, крім державних і комунальних закладів дошкільної освіти, батьків та опікунів дитини.
Компенсація виплачується у розмірі однієї мінімальної заробітної плати, встановленої станом на 1 січня відповідного року (з 01.01.2025 року розмір мінімальної заробітної плати становить 8000 грн.). Компенсація послуги «муніципальна няня» виплачується в розмірі, який визначається з розрахунку 100% мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі, установленої на 1 січня відповідного року, за одну годину догляду, але не більше ніж 165 годин на місяць.
Розмір компенсації послуги «муніципальна няня» не може перевищувати суму, сплачену заявником муніципальній няні.
На період воєнного стану та протягом 3 місяців після його припинення або скасування визначено перелік категорій дітей, на яких поширюватиметься послуга, а саме:
- діти з інвалідністю до 6 років
- діти до 6 років, які потребують паліативної допомоги і яким не встановлено інвалідність (раніше входила категорія дітей з тяжкими хворобами лише віком до 3 років)
- діти до 3 років внутрішньо переміщених осіб (не залежно від наявності тяжких хвороб)
- діти до 6 років, у кого один з батьків (опікунів) є особою з інвалідністю I чи II групи (раніше – це діти віком до 3 років)
- діти до 6 років, які проживають на територіях адміністративно-територіальних одиниць, де неможливо забезпечити функціонування закладів дошкільної освіти.
Для заявників, що є внутрішньо переміщеними особами або які проживають на територіях адміністративно-територіальних одиниць, де неможливо забезпечити функціонування закладів дошкільної освіти визначені особливі критерії для призначення компенсації. Вони повинні або працювати, або бути фізичними особами – підприємцями, або здійснювати перепідготовку чи підвищення кваліфікації, або перебувати на обліку в центрі зайнятості не більше як 6 місяців, або брати участь в громадських роботах, або брати участь у заходах для забезпечення оборони України.
Для отримання компенсації подаються документи:
1) заява про надання компенсації послуги «муніципальна няня», акт про надану послугу «муніципальна няня»;
До заяви додаються копії:
- свідоцтва про народження дитини;
- паспорта заявника послуги «муніципальна няня» з даними про прізвище, ім’я та по батькові, дату його видачі та місце реєстрації;
- документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;
- рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу районної у місті, сільської, селищної, міської ради або суду про встановлення опіки (у разі здійснення опіки над дитиною);
- довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок ІV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги (у разі потреби);
- медичного висновку лікарсько-консультативної комісії про наявність у дитини інвалідності (для дітей з інвалідністю);
- довідки медико-соціальної експертної комісії чи експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи про встановлення групи інвалідності (для осіб з інвалідністю).
2) заява про перерахування коштів для компенсації із зазначенням рахунка в установі банку;
3) копія договору між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею;
4) документи, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні вартості послуги «муніципальна няня», сплаченої заявником послуги «муніципальна няня» (виписка з банківського рахунка, касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція) за місяць, в якому подано заяву.
Заявнику, що має статус внутрішньо переміщеної особи або проживає на територіях адміністративно-територіальних одиниць, де неможливо забезпечити функціонування закладів дошкільної освіти, необхідно додати:
- документ з основного місця роботи на кожного з батьків, що підтверджує зайнятість;
- довідки про сплату єдиного внеску (довідка за формою ОК-7) (для фізичних-осіб підприємців);
- довідки про перебування на обліку в статусі безробітних в центрі зайнятості;
- рішення виконавчого органу міської ради про припинення діяльності закладів дошкільної освіти.
Передбачено, що до заяви про призначення компенсації заявником може надаватися свідоцтво про народження, яке видане компетентним органом країни перебування та легалізованого в установленому порядку не лише нотаріально, але і підписом особи, яка здійснила переклад, за умови наявності у такої особи свідоцтва (диплома) про кваліфікацію перекладача (копія якого додається також).
Відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною «муніципальна няня» призначається на строк здійснення догляду за дитиною, визначений у договорі, але не більш як до досягнення дитиною 3-х або 6-ти років.
Отримувач послуги «муніципальна няня» подає до 5 числа місяця, що настає за місяцем, в якому надано послугу документи, що підтверджують витрати на оплату вартості послуги «муніципальна няня», а також акт про надану послугу (документи можна подати в паперовій або електронній формі). У разі їх неподання в установлений строк, виплата компенсації послуги припиняється.
Заявник зобов’язаний протягом одного робочого дня проінформувати органи соціального захисту про розірвання договору, продовження строку його дії або про інші обставини, які можуть вплинути на надання послуги «муніципальна няня».
Важливо! Муніципальною нянею не можуть бути родичі першого ступеня споріднення (батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені).
Послуга «Муніципальна няня» не призначається батькам, які є батьками – вихователями дитячих будинків сімейного типу, прийомними батьками, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства.
Компенсація послуги «муніципальна няня» не тягне за собою зміни розміру допомоги при народженні дитини.
Одержання отримувачами послуги «муніципальна няня» інших видів допомог не впливає на призначення та виплату компенсації послуги «муніципальна няня».
Компенсація послуги «муніципальна няня» не враховується під час обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, що надаються відповідно до законодавства.
Виплата одноразової винагороди матерям-героїням
Відповідно до Порядку виплати одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 р. № 268 виплачується одноразова винагорода.
Почесне звання “Мати – героїня” є державною нагородою та присвоюється жінкам, які народили та виховали до восьмирічного віку п‘ятьох і більше дітей, у тому числі дітей, усиновлених у встановленому законодавством порядку, враховуючи вагомий особистий внесок у виховання дітей у сім’ї, створення сприятливих умов для здобуття дітьми освіти, розвитку їх творчих здібностей, формування високих духовних і моральних якостей.
Присвоєння почесних звань провадиться указами Президента України.
Відповідно до пункту 5 Порядку, розмір одноразової винагороди матерям-героїням обчислюється виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого з 1 січня року, в якому жінці було присвоєно почесне звання.
Для отримання винагороди жінка, якій присвоєно почесне звання, подає такі документи:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Копії сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
У разі, якщо звертається уповноважена жінкою особа, також подається нотаріально засвідчений документ, що підтверджує її право представляти жінку, якій присвоєно почесне звання України „Мати-героїня”.
Заява та документи, необхідні для призначення державної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи ЦНАП за особистим зверненням.
Призначення тимчасової допомоги на дітей, щодо яких встановлено факт відсутності батьківського піклування та які тимчасово влаштовані в сім’ю родичів, знайомих, прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу “Дитина не одна”
Право на призначення тимчасової допомоги має особа, до сім’ї якої тимчасово влаштовано дитину (дітей), щодо якої (яких) встановлено факт відсутності батьківського піклування та яка постійно проживає на території України (крім осіб, які проживають на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, або які перебувають за кордоном).
Тимчасова допомога призначається на підставі наказу служби у справах дітей про тимчасове влаштування дитини, щодо якої встановлено факт відсутності батьківського піклування, на строк тимчасового влаштування дитини, зазначений у такому наказі, у разі:
– смерті або загибелі батьків або одного з батьків у разі, коли інший з батьків не виконує своїх обов’язків;
– невиконання батьками своїх обов’язків з причин перебування батьків або одного з батьків у разі, коли інший з батьків не виконує своїх обов’язків, на територіях, які з 24 лютого 2022 р. Перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)/тимчасово окупованій території відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції;
– перебування батьків або одного з батьків у разі, коли інший з батьків не виконує своїх обов’язків, у розшуку як зниклих безвісти за особливих обставин або визнання такими, що зникли безвісти за особливих обставин (відсутності свідоцтва про смерть батьків дитини);
– якщо батьки або один з батьків у разі, коли інший з батьків не виконує своїх обов’язків, є військовополоненими (перебувають у полоні держави-агресора);
– позбавлення батьків або одного з батьків у разі, коли інший з батьків не виконує своїх обов’язків, особистої свободи (затримання, взяття у заручники) органами влади держави-агресора (її окупаційних адміністрацій та збройних формувань);
– тимчасового влаштування дитини, щодо якої встановлено факт відсутності батьківського піклування, у прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу.
Для призначення допомоги подаються такі документи:
- Заява батьків-вихователів і одного з прийомних батьків встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Паспорт громадянина України, посвідка на постійне місце проживання.
- Документ, що підтверджує місце проживання.
- Довідка про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Рішення про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім’ї.
- Копія свідоцтва про народження дитини.
- Копії (ID-картки), та копія довідки про реєстрацію для дітей, яким виповнилось 14 років.
- Документи, що підтверджують статус дитини.
- Медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданий в установленому МОЗ порядку (у разі тимчасового влаштування дитини з інвалідністю).
Розмір тимчасової допомоги становить 2,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, для дітей з інвалідністю – 3,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку.
Тимчасова допомога призначається на кожну дитину.
Заява та документи, необхідні для призначення тимчасової допомоги, подаються до до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю
Право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства та діти з інвалідністю віком до 18 років.
Причина, група інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність особам з інвалідністю з дитинства, визначаються медико-соціальною експертною комісією закладу охорони здоров’я чи експертною командою з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Причина, категорія і строк, на який встановлюється відповідна категорія дітям з інвалідністю, визначаються лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я.
Перелік медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, визначається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю віком до 18 років призначається у таких розмірах:
– особам з інвалідністю з дитинства І групи – 100% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
– особам з інвалідністю з дитинства ІІ групи – 80% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
– особам з інвалідністю з дитинства ІІІ групи – 60% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
– на дітей з інвалідністю віком до 18 років – 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Для призначення державної соціальної допомоги подаються такі документи:
- Заява встановленого зразка.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Копії сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років.
- Медичний висновок на дитину (підлітка) з інвалідністю.
- Довідка з місця навчання із зазначенням перебування (неперебування) на повному державному утриманні.
- Якщо із заявою звертається опікун або піклувальник, подається також:
- копія рішення про встановлення опіки (піклування) та призначення дитині з інвалідністю віком до 18 років опікуна (піклувальника);
- копія рішення суду про визнання особи з інвалідністю з дитинства недієздатною;
- копія рішення суду про призначення опікуна особі з інвалідністю з дитинства або копія документа, що підтверджує повноваження представника закладу (органу опіки та піклування), який виконує функції опікуна.
Копії документів подаються з пред’явленням оригіналів подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно.
До державної соціальної допомоги призначається також надбавка на догляд:
- особам з інвалідністю з дитинства І групи;
- одиноким особам з інвалідністю з дитинства II і III груп, які за висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного стороннього догляду;
- за дітьми з інвалідністю віком до 18 років.
Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновлювачів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (крім заочної форми здобуття освіти), не проходять військову службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.
Одному із законних представників дитини з інвалідністю надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А, а також одинокій матері (одинокому батьку) надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається незалежно від факту роботи, навчання, служби.
Одинокою матір’ю відповідно до цього Порядку вважається:
- жінка (яка не перебуває у шлюбі), якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку відсутній запис про батька або запис про батька проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері дитини;
- жінка, яка не перебуває у шлюбі та має дитину, батька якої позбавлено батьківських прав або батько якої помер (визнано безвісно відсутнім/оголошено померлим).
Одиноким батьком відповідно до цього Порядку вважається батько, який не перебуває у шлюбі з матір’ю дитини, батьківство якого визначено у свідоцтві про народження дитини або визнано за рішенням суду.
Для призначення надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років подаються:
- заява;
- оригінал і копія трудової книжки;
- одинокій матері — копія витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України або копія рішення суду про позбавлення батьківських прав чи копія свідоцтва про смерть батька дитини.
Розмір надбавки на догляд призначається в таких розмірах:
- особі з інвалідністю з дитинства І групи, віднесеній до підгрупи А — 200 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
- особі з інвалідністю з дитинства І групи, віднесеній до підгрупи Б — 100 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
- на дитину з інвалідністю віком до 6 років, віднесену до підгрупи А — 200 % прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років;
- на іншу дитину з інвалідністю віком до 6 років — 50 % прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років;
- на дитину з інвалідністю віком від 6 до 18 років, віднесену до підгрупи А — 200 % прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років;
- на іншу дитину з інвалідністю віком від 6 до 18 років — 50 % прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років.
Державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю
Право на державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю мають особи, що одночасно відповідають таким умовам згідно Закону “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”:
1) є дитиною померлого годувальника або досягла віку, встановленого статтею 1 цього Закону, та не мають права отримувати у зв’язку з цим пенсію відповідно до закону, або визнана особою з інвалідністю у встановленому порядку;
2) не одержують пенсію або соціальні виплати, що призначаються для відшкодування шкоди, заподіяної ушкодженням здоров’я на виробництві, передбачені Законом України ” Про загальнообов’язкове державне страхування від нещасного випадку на виробництві професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності”;
3) є малозабезпеченою особою ( крім інвалідів, зазначених у пункті 4 цієї частини, та дітей померлого годувальника);
4) є особою з інвалідністю 1 групи, середньомісячний сукупний дохід якого не перевищує 115 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Для визначення права на соціальну допомогу застосовується прожитковим мінімумом для осіб, які втратили працездатність, встановлений на дату звернення за допомогою законом на відповідний рік.
Соціальна допомога встановлюється виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, у такому розмірі:
– 150% – на трьох і більше дітей померлого годувальника;
– 120% – на двох дітей померлого годувальника;
– 100% -особам з інвалідністю 1 групи, жінкам, яким присвоєно звання “Мати-героїня”, на одну дитину померлого годувальника;
– 80% – особам з інвалідністю 2 групи ;
– 60% – особам з інвалідністю 3 групи;
– 50% – священнослужителям, церковнослужителям;
– 30% – особам, які досягли віку, встановленого ст. 1 цього Закону.
Для призначення грошової допомоги на догляд подаються такі документи:
- заява встановленого зразка.
Під час подання заяви пред’являється паспорт громадянина України, трудова книжка та довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків.
- декларація про доходи та майновий стан (заповнюється в управлінні на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї) за останні шість календарних місяців, що передують місяцю звернення за призначенням допомоги, затвердженою наказом Мінсоцполітики;
- копія рішення суду про визнання особи недієздатною ( для недієздатної особи);
- копія рішення про призначення опікуна ( для недієздатної особи, якій призначено опікуна);
- копія документа, що підтверджує повноваження представника закладу, який виконує функції опікуна над особою ( для недієздатної особи, якій не призначено опікуна);
- копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, посвідчення біженця або посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання;
- інформація про склад сім’ї зазначається в декларації про доходи та майно особи, яка звернулася за призначенням соціальної допомоги.
Для призначення соціальної допомоги дітям померлого годувальника додатково подаються:
- копія свідоцтва про народження;
- копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків особи, якій призначається допомога;
- копії документів, що засвідчують родинні відносини члена сім’ї з померлим годувальника (при наявності);
- копія свідоцтва про смерть годувальника або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення померлим з пред’явленням оригіналу;
- довідка загальноосвітнього навчального закладу системи загальної середньої освіти, професійно-технічного, вищого навчального закладу про те, що дитина навчається за денною формою навчання.
У разі звернення за призначенням соціальної допомоги дітям померлого годувальника органи соціального захисту населення додають до заяви відомості про відсутність у померлого годувальника на день смерті страхового стажу, необхідного йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, одержані від органів, які призначають пенсії.
Соціальна допомога призначається:
– особам, які досягли віку, встановленого ст. 1 Закону “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю – довічно;
– особам з інвалідністю – на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи чи експертною командою з оцінювання повсякденного функціонування особи.;
– дитині померлого годувальника- до досягнення 18-річного віку. Дітям, які навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх навчальних закладах системи загальної середньої освіти, професійно-технічних, вищих закладах, допомога призначається до закінчення ними навчальних закладів, але не більш як до досягнення 23 років, а дітям-сиротам – до досягнення 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.
Документи подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Допомога на догляд одиноким особам, які досягли 80-річного віку
Державна соціальна допомога на догляд (далі – допомога на догляд) призначається одиноким особам, які досягли 80-річного віку та за висновком ЛКК потребують постійного стороннього догляду та одержують пенсію відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
Для призначення грошової допомоги на догляд подаються такі документи:
- заява встановленого зразка.
Під час подання заяви пред’являється паспорт громадянина України, трудова книжка та довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків.
- декларація про доходи та майновий стан
- копія рішення суду про визнання особи недієздатною ( для недієздатної особи);
- копія рішення про призначення опікуна ( для недієздатної особи, якій призначено опікуна);
- копія документа, що підтверджує повноваження представника закладу, який виконує функції опікуна над особою ( для недієздатної особи, якій не призначено опікуна);
- копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, посвідчення біженця або посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання;
- інформація про склад сім’ї зазначається в декларації про доходи та майно особи, яка звернулася за призначенням соціальної допомоги.
Надання щомісячної грошової допомоги малозабезпеченій особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним
Щомісячна грошова допомога малозабезпеченій особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним надається відповідно до статті 5 Закону України “Про психіатричну допомогу” у грошовій формі.
Допомога призначається як різниця між трьома прожитковими мінімумами на кожного члена сім’ї та середньомісячним сукупним доходом сім’ї за попередні 6 місяців, але не може бути більше ніж прожитковий мінімум.
Для призначення грошової допомоги на догляд подаються такі документи:
- заява встановленого зразка;
- паспорт;
- довідка про присвоєння ідентифікаційного номеру;
- довідка про склад сім’ї із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, родинних зв’язків членів сім’ї;
- висновок лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу;
- довідки про наявність і розміри земельних ділянок, виділених для ведення особистого підсобного господарства, городництва.
У разі коли особа, яка здійснює догляд за особою з інвалідністю є непрацюючим пенсіонером, подається копія трудової книжки.
Документи подаються до органів Пенсійного фонду України за адресою: вул. Яворницького, 34, м.Рівне чи до Департаменту самостійно.
При подачі копій документів обов’язково подаються оригінали для звірки.
Призначення компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі
Компенсація за догляд призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги особі із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки та є:
- особами з інвалідністю I групи;
- дітьми з інвалідністю;
- громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
- невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
- дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання тощо.
Розмір компенсації обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
В 2025 році розмір прожиткового мінімуму для розрахунку компенсації складає 2920 грн.
Для отримання компенсації подаються:
- Заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі із зазначенням способу виплати.
- У разі виплати допомоги через банк, заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку.
- Заява про згоду отримувати соціальні послуги, від особи, яка потребує догляду.
- Копії сторінок паспортів з даними про прізвище, ім’я та по батькові та місця реєстрації.
- У разі подання копії паспорта зразка 2016 року (ID-картки), додається копія довідки про реєстрацію місця проживання.
- Копію довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
- Копія свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі).
- Декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї).
- Копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією чи витягу рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи (для осіб з інвалідністю);
- Висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України.
- Висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України.
Після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги Комісією з визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками вказаними в Додатку до Постанови шляхом обстеження особи, яка потребує соціальних послуг.
За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, готується висновок щодо потреби особи в соціальних послугах та передається для подальшого опрацювання та прийняття рішення відповідними структурними відділами Департаменту.
Документи подаються до Департаменту самостійно.
Бланки заяви та декларації для отримання наступних допомог:
1.Щомісячна грошова допомога особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею.
2.Тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме.
3.Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби.
4.Соціальні стипендії студентам (курсантам) закладів фахової передвищої та вищої освіти.
5.Тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
6.Допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях.
7.Державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, у тому числі з інвалідністю, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях.
8.Грошове забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, у тому числі здійснення видатків на сплату за них єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
9.Соціальна допомога на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя.
10.Оплата послуги патронату над дитиною та здійснення видатків, зокрема на сплату за патронатного вихователя єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
11.Грошова компенсація вартості одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка”.
12.Тимчасова допомога на дітей, щодо яких встановлено факт відсутності батьківського піклування та які тимчасово влаштовані в сім’ю родичів, знайомих, прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу, “Дитина не одна”.
13 Одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України “Мати-героїня” відповідно до Закону України “Про державні нагороди України”.
Бланки заяви та декларації для призначення допомог:
- Державна допомога у зв’язку з вагітністю та пологами.
- Державна допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
- Державна допомога на дітей одиноким матерям.
- Державна допомога при народженні дитини.
- Державна допомога при усиновленні дитини.
- Державна допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.
- Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям.
Бланки заяви та декларації для отримання наступних допомог:
1. Державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію.
2. Державна соціальна допомога особам з інвалідністю.
3. Державна соціальна допомога на догляд.
4. Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Заява для отримання матеріальної допомоги: